سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عکاسی تبلیغاتی

عکاسی مواد غذایی چیست و چند نوع دارد ؟

 

عکاسی مواد غذایی چیست؟

عکاسی مواد غذایی شاخه ای از عکاسی تبلیغاتی است که قصد دارد ویژگی های یک ماده غذایی یا خوراکی را معرفی کند و آن را جذاب جلوه دهد. با این تعریف می توانیم قبول کنیم که نوشیدنی بسته بندی، کیک و شکلات، غذای گرم، کنسرو و همه چیز زیر مجموعه چنین تعریفی قرار می گیرد. زیرا شرایط و قوانین نورپردازی خاص مواد غذای، استفاده از آکسسوار های مختلف، فضا سازی و گاها استفاده از مدل انسانی می تواند در مورد تمام آنها انجام بگیرد و شرایط تقریبا شبیه به هم است. مساله‌ای که باعث ایجاد چند مدل شیوه کار می‌شود چیزی جدا از عکاسی مواد غذایی نیست، بلکه کارفرماها و شرایط متفاوت مشتری است. می تواند عمده سفارشهای عکاسی مواد غذایی را به دو دسته تقسیم کند    :

 

 

 

1.     کارفرما های بزرگ: مانند کارخانه تولیدی یک ماده غذایی یا یک شرکت بازرگانی مواد غذایی

2.     کافه و رستوران ها، هتل ها و مراکز مرتبط با آشپزی ( درصورتی که سفارش آنها عکاسی از غذا باشد نه عکاسی از معماری و ساختمان

 

نکته مثبت استفاده از اصطلاحی مانند “عکاسی از منو کافه و رستوران” این است که اطلاعات دقیقتری به عکاس منتقل می کند. اول اینکه موضوع عکاسی غذای گرم خواهد بود، دوم اینکه کار باید در لوکیشن رستوران انجام بگیرد. مورد دوم بسیار مهم است و تفاوت های زیادی را در روند کار ایجاد می کند. مهترین اتفاقی که در این نوع پروژه ها رخ می‌دهد نیاز به حمل و نقل برای عکاس است که خود دارای هزینه است. دوم اینکه بی شک عکاس تبلیغاتی نمی تواند تمام تجهیزات استودیو خود را به رستوران حمل کند، در نتیجه عکاس چند عدد تجهیزات نوری و وسایل مهم را مشخصا برای عکاسی غذا روی میز رستوران حمل خواهد کرد، بقیه کار باید با استفاده از امکانات محیط و توانایی حل مساله عکاس انجام شود. همچنین صاحب رستوران نباید انتظار داشته باشد نتیجه عکاسی شبیه به عکس کاتالوگ معروفترین کارخانه سوسیس و کالباس کشور باشد، زیرا آن عکس داخل استودیو و با صرف زمان بیشتر و استفاده تجهیزات بیشتری گرفته شده است. روی دیگر ماجرا این هست که معمولا در انجام چنین سفارشی تهیه غذا، تزیین آن و تهیه ظرف و اکسسوری بر عهده رستوران و سفارش دهنده است، زیرا در بسیاری از موارد آنها اصرار دارند که هویت خود را معرفی کنند پس بهترین تصمیم همین است که از اکسسوری های خود کارفرما استفاده شود. همچنین عکاس امکان حمل و نقل تمام اکسسوری های دکوراتیو خود را نخواد داشت.

در نوع دیگر سفارش عکاسی مواد غذایی، زمانی که یک کارخانه ماکارونی، یک تاجر قهوه یا تولیدی لبنیات گسترده به یک استودیو عکاسی سفارش عکاسی می دهد، محصول خود را ارسال کرده و با در نظر گرفتن زمان مشخص انتظار دریافت عکس از آن محصول را دارد. در این نوع سفارش شرایط بر خلاف عکاسی در یک رستوران یا آموزشگاه آشپزی است. عکاس وقت بیشتری دارد، عکاس تمام تجهیزات ریز و درشت را در دسترس خود دارد. اما همچین وظیفه ساختن یک غذای اشتها آور و تهیه اکسسوری ها و دکورها نیز بر عهده عکاس خواهد بود. در چنین شرایطی عکاس های درجه یک تبلیغاتی یک نیروی متخصص در زمینه تزیین و گارنیش غذا به همراه خواهند داشت تا بهترین نتیجه را به دست بیاورند.

برای مطالعه مقاله کامل در مورد عکاسی مواد غذایی به این لینک مراجعه کنید:

https://dadgarphoto.com/foodphotography/